Na rynku dostępne są różne programy do tworzenia animacji trójwymiarowych. Jednym z najbardziej polecanych jest program Maya.
Ten zaawansowany pakiet narzędzi znajduje swoje zastosowanie w modelowaniu, symulacji, animacji i renderowaniu grafiki 3D. Trudno sobie także wyobrazić tworzenie gier komputerowych bez wykorzystania możliwości Autodesku Maya i zarówno chodzi tutaj o trójwymiarowe obiekty, jak i postaci w grach.
Program Maya umożliwia również niezwykle prostą symulację rozmaitych zjawisk oraz obiektów, typu tkaniny, gazy, cieczy lub sierść, a także różnego rodzaju kolizje, a więc odkształcenia lub wgniecenia. Istnieje opcja tworzenia, wyjątkowo realistycznie wyglądających, włosów oraz innych elementów dynamicznych w oparciu o krzywe.
Niewątpliwą zaletą programu Maya jest wykorzystanie możliwości technologii matchmoving, która w pełni oddaje rzeczywistą pracę kamery i tym samym odzwierciedla jak najlepiej realizm produkcji. Pozwala ona na dokładne wyodrębnienie danych obrazu z kamery 3D oraz danych ruchu zgodnie z sekwencjami filmowymi. Dzięki technologii matchmoving można zintegrować elementy graficzne w poszczególnych scenach. Program Maya zapewnia także compositing na platformie gwarantującej wysoką wydajność i wyjątkowo duże możliwości rozszerzenia.
Z zalet programu Maya pełnymi garściami czerpie branża filmowa. Fantastyczne efekty specjalne w takich dziełach filmowych, jak Matrix, Shrek, Władca Pierścieni czy też Avatar powstały właśnie dzięki zaawansowanym narzędziom tego programu. Nie da się ukryć, że początkowa cena, ustalona na dziesięć tysięcy dolarów była praktycznie zaporowa dla przeciętnego użytkownika i jedynie wielkie wytwórnie filmowe mogły sobie pozwolić na zakup tego pakietu narzędzi. Branża filmowa w dalszym ciągu korzysta z programu, jednak obniżka ceny spowodowała, że program Maya stał się bardziej dostępny dla zdecydowanie większego grona entuzjastów animacji trójwymiarowej. Tworzenie gier komputerowych czy też animacji efektów filmowych staje się dzięki narzędziom programu niezwykle proste, a jedynemu ograniczeniem bywa wyobraźnia grafika.